2021年2月20日 星期六

Taoism and the Arts of China ;Picturing the true form : Daoist visual culture in traditional China,施博爾/「施舟人」(Kristofer M Schipper 1934~2021)


施舟人教授的莊子內篇,Zhuangzi, De innerlijke geschriften, transl. from the Chinese by Kristofer Schipper, Amsterdam (Meulenhoff) 1997, ISBN 90-290-5619-3
施博爾羽化登仙
法籍荷裔的國際著名漢學家施博爾(Kristofer M Schipper 1934~2021)辛丑年的台北時間正月初七在阿姆斯特丹病逝。
做為備受他照顧的學生,乍聞噩耗,追憶昔日與他相處的日子,不勝感恩與懷念之極。
施博爾的中文名字是依Schipper音譯,他說祖先可能從事「ship」相關行業,所以又取了「施舟人」這個名字。
他是我所知外籍漢學家中根柢最扎實的學者之一,精通多國語文,連台語都一口台南腔。他研究道教,不只研讀經籍,更有豐富的田野經驗。
1962年底他在中研院民族所當訪問研究員,隨即到台南實際研究道教科儀,他拜當地道長陳聬為義父,並與其子榮盛結拜,後又拜道長曾賜為師,受籙為道士,道壇名「應化壇」,出身牧師家庭的他成為名實相符的靈寶道長。
他在台南八年之間,深入民間,有人的地方就過去「每事問」
他曾告訴我一件趣事,有一次看到幾位長者在聊天,他過去用台語打招呼:「大家吃飽未?」老人家忙不迭地搖手:「你講英語我聽無啦!」
施先生的道教研究成果豐碩,影響深遠,他在巴黎和福州的「應化壇」就像一座廟,裡面神明排排坐,經書成疊,他經常身著絳衣,唸經拜懺,整個西方世界,大概只有在他家可以聽到玉音法事。
我每次跟施先生聊天,都深刻了解他對台灣的感情,特別是人際關係的恩恩怨怨、眉眉角角,也像極了本地的人。
他的兩個女兒都是在台灣出生,小女兒約翰娜(Johanna)是漫畫家,2002年還曾回來,追尋施博爾一家四口昔日在台灣的蹤影,完成精彩的《出生在她方》繪本。
施先生是我的老師,也是我的貴人,本來我讀書從小學初中高中到大學,都是走一步算一步,從未想過出國留學這檔事,認識施先生之後,不知何故,他比我還積極,力勸我出國走一趟,最後還與法國文化中心主任戴文治和許常惠教授設計,硬是讓我「榮獲」法國科技文化協會「音樂學獎學金」(大概找不到更好的名目)
我1983年入巴黎第七大學之初,要先通過博士預修階段,才能進博士班。施先生從巴黎開車載我到他在南部聖托貝(Saint Tropez)的海邊別墅,一住就是兩個月,期間每天跟我討論研究綱要,順利完成DEA的論文,正式修習博士課程與撰寫博士論文。
三年間除了學校課程,每週固定到他家見面,他像接待老朋友般,準備白蘭地與點心,天南地北無所不聊,讓我賓至如歸。
在他的指導下,博士論文完成,並通過口試,我隨後束裝回國,在國立藝術學院任教。
1991年秋我突然收到由法蘭西學院(college de France)寄來一包書籍,原來我的論文被出版了,這也是他一手打點,不憚其煩地把它交給法蘭西學院,整個過程我渾然不知。
施先生晚年的感情生活我較不清楚,尤其是離開賢慧的原配。2000年他與年輕的中國女學者袁冰凌在福州展開第二春,並有了小孩,中國成了他的新故鄉。許多年前我曾到福州看他們,新的婚姻生活似乎給年邁的他帶來生氣與活力。
施先生自視甚高,古道熱腸,很願意幫助別人,但許多人覺得他的個性有時捉摸不定,對他頗有微詞,被他幫助過的人,也不見得都會感激他,有些甚至反目成仇,跟他交往或許也要算八字看緣份吧!
如今施先生已羽化登仙做神了,不用再為紅塵俗事操煩了。
感念施博爾先生給予散漫的我,這麼有耐性的指導、寬容與協助。
(附幾張施博爾與陳榮盛道長的合照)






Taoism and the Arts of China 

Paperback – November 6, 2000
by Stephen Little (Author), Kristofer Schipper (Author), Wu Hung (Author), Nancy Steinhardt (Author)
Paperback: 352 pages
Publisher: University of California Press; 1 edition (November 6, 2000)


Taoism and the Arts of China brings together a remarkable collection of art from one of China's most ancient and influential traditions. Produced to accompany the first major exhibition ever organized on the Taoist philosophy and religion, this opulent book includes more than 150 works of art from as early as the late Zhou dynasty (fifth-third century b.c.) to the Qing dynasty (1644-1911). Many of these works are paintings that show the breathtaking range of style and subject that makes the Taoist heritage so rich. Sculpture, calligraphy, rare books, textiles, and ritual objects are also represented.

Like the exhibition, the book is organized thematically. It begins with the sage Laozi (to whom the Daode Jing is attributed), and moves on to explore the birth of religious Taoism and the interaction between Taoism, Buddhism, and Confucianism. A wealth of subjects are covered: the gods of the Taoist pantheon, ritual, the boundaries and intersections between Taoism and popular religion, Taoist Immortals and Realized Beings, the role of alchemy, sacred landscape and its significance, and Taoist temples and their architecture.

Taoism and the Arts of China includes an engaging series of introductory essays by scholars with a deep understanding of their subjects. Among the topics discussed are a historical introduction to Taoism, archaeological evidence for early Taoist art, and a general introduction to the functions of art in religious Taoism. Lavishly illustrated with over 150 color images, this volume affords a sweeping view of an artistic terrain that until now has received too little exposure in the West. Its publication constitutes a major advance in Western understanding of this important tradition.






再次謝謝孫教授。 12個小時前,我到過臺大圖書館,此書竟然館藏2本。我快速翻書,因為是外行,只能看熱鬧。道教雖然是公認的主要宗教,不過書中的圖等,橫跨的時空相當寬廣。
Kang-i Sun Chang 新增了 2 張新相片








I wish I had read Susan Huang's book, Picturing the True Form (Harvard, 2012) earlier! This amazing book is about the Daoist visual culture in traditional China! Reading it is like enjoying a great feast! In particular, I can't stop looking at the bird-inspired bird script commissioned by Empress Wu Zetian 武则天!
參考翻譯



Material Type: 圖書


Picturing the true form : Daoist visual culture in traditional China
叢書名Harvard East Asian monographs ; 342.

Huang, Shih-shan Susan.

Cambridge, Mass. : Harvard University Asia Center : Distributed by Harvard University Press 2012

可在 總圖 獲得



總圖2F藝術資料區 N8199.T36 C64 2012 3484088 可流通


請登入使用 (視聽資料不提供預約)
總圖2F藝術資料區 N8199.T36 C64 2012 3492435 可流通


請登入使用 (視聽資料不提供預約)


沒有留言:

網誌存檔