2008年9月6日 星期六

Square 1

2008/9/5

Essex大學的校友通信Square 1 內容相當豐富,包括母校在 Research Excellence 全英國大學第十名---這是什麼意思?

2007可能沒收到

2006 可能在找新併入的校園和戲劇區等

2005/9/25

我昨天心境低沉,到台大農場看「Square 1」解憂---它是英國Essex大學的校友年錄;「Square 1」是「第一廣場」,有一永動多水桶噴泉,周圍是郵局、學生電台、學生大會辦事處,是重要的社交場所(就像各學院的common room)。刊中有英國女王給學校的獎,大意是國際學生招生成績不凡(對辦學財務有助益)。

我從第一期起,就收到Essex大學校友通信,昨日的,是第17期(近幾年改成全採色印刷。這學校在Wivenhoe Park,創校才40年-- 當年我的老師多從牛津大學和帝國理工「轉進」新大學,想實踐其教育理想。我的同學只有二位,一位是香港人,一位是牛津大學畢業生,他來拜師的)。幾年前,我去The Times看英國百校排行,它是第30名。我1977-78時,社會學系有名(後來我讀該系編的OUP的社會學簡明辭典,非常喜歡),現在,似乎是政治系當道……..)

我以前的數學(理)學院(School of Mathematical Studies 包括電腦科學、流體力學…….),現在似乎改為 School of Mathematical Science。我系以前的統計組也是世界級的,有G. Barnard等名師,美國威斯康辛大學的英國人大師G. E. P. Box和我國的刁院士等,似乎都曾到我系作客(他們的書中如此感謝)……我系近來發行「Square 2」(我從未收過),竟然有簡體字版,可見東方來的學生不少。其實,許多數學領域的高手是印度人,他們的數學統計等刊物都世界級。20幾年來人事已面目全非(他們有一新的離散數學組…….)

我們受到的 face to face 的 tutorials,最寶貴。我的英國光頭老師CBW,喜歡叫我Ching,他兼院長。有一回他從「Square 2」走上「Square 1」時心思重重,我笑問他怎麼一回事? 他說在苦思等一下的初等微積分的某定理要如何表達…….(我是第一次領教他的教學方式:不用課本,每周要我們做他的三題習題的,希望我們以後所有書都燒毀之後,可以從FIRST PRINCIPLES自己寫那門學問的…….)

我從網路在進Square 1,沒想到它比印刷的內容更少,真不可思議。他們前幾年都會提醒校友在立遺囑時,如何送學校東西。今年比較進步,懂得台灣的許多大學般的「認同信用卡」。我到演講區去看一演講:英國1920s 的 「(傑克)Bata製鞋王國廠區考」。South End有我一次到英國人家度聖誕節的美好記憶。……人生這樣有限,世界時空如此…….

Square 1

Square 1 is published each year and mailed to all graduates free of charge. Make sure you are on the mailing list by updating us with your details today.

Current Issue



Past Issues

Square One 2005 Square 1 2004



Information for alumni of the University

Over 50,000 students have graduated since the University first opened its doors in 1964, pursuing a variety of careers the world over. Achieving a degree from Essex means a lot and many of our alumni choose to maintain a relationship with the University long after their studies are complete.

The Development and Alumni Relations Office is the first point of contact for all former students. The office produces an alumni magazine, organises a series of events and reunions and helps put old friends back in touch. Alumni should take care to ensure that their address and other details are up-to-date with the office.

The office also manages the University’s fundraising programme. The University welcomes the increasing number of alumni and friends who give to Essex. Support of this kind is helping to benefit the next generation of students; providing new opportunities and improving facilities. The participation of alumni is essential to Essex’s future.


Development and Alumni Relations Office

A one-stop shop for all alumni.

Support the University

Help make a difference and support the University.

沒有留言:

網誌存檔